2016. november 6., vasárnap

Gondolatok a tejmentes életmódról

Kisfiam 3 éves és tünetmentes a tejre. Úgy néz ki, túl vagyunk a tejfehérje allergián és lezárul egy korszak. Mégsem érzem úgy, hogy egy nagy kő esett le a szívemről, mert jaj nem tudtam mit adni a gyerekemnek ez idő alatt, vagy mert éhezett volna. Úgy érzem fontos megosztanom Veletek és főleg azokkal akik még csak most állnak az egész elején, hogy igenis lehet tejmentesen jókat enni!


Egy kis múltidézés

Amikor az egészbe belevágtunk nagyon kétségbe voltam esve. A mi hűtőnket ha le kellett volna annak idején rajzolni, akkor a vödrös tejföl, tej, túró és a sajt az első sorban lett volna. Mondanom sem kell, hogy a gyerek mennyire szerette őket, de egyre inkább egyértelművé vált, hogy ezek okozzák a tüneteket, aztán ezt az orvos is megerősítette. Nem tudtam merre induljak el. Hamar rájöttünk, hogy ez az életmódváltás nem is a gyerekre van nagy hatással, hanem ránk, felnőttekre, akik megszoktuk a tejes ízeket. Ha belegondolok, a receptes füzetemben szinte nincs is olyan, amibe ne kéne 1-2 dl tej vagy 1-2 kanál tejföl. Néha úgy érzem, ez már csak egy megszokás, hogy mindenbe beletesszük pl. a tejfölt. Nélküle is működik sok minden. 

Olvasgattam mindenféle vegán recepteket, tejföl  vagy pl.  túró helyettesítő megoldásokat. Aztán rájöttem, hogy annak, aki annyira szereti a tejes dolgokat, nem fognak lemenni ezek a helyettesítő, hamis receptek. Tisztelet a kivételnek, nálunk nem működött. Ekkor döntöttünk úgy, hogy akkor teljes váltásra van szükségünk, nem is akarjuk mással pótolni, hanem egyszerűen kihagyjuk teljesen ezeket az élelmiszereket. Így születtek meg a blogon szereplő receptek is. Nagyon sokat kísérletezgettem és az akkori védőnőnk biztatására kezdtem el ezt a blogot. Az elején csak úgy magamnak írogattam, aztán egyre többen kezdték látogatni az oldalt.

Tejmentes alapanyagok, termékek

A legnagyobb kihívás a tejmentes sütés-főzéshez szükséges alapanyagok és úgy alapjában véve a tejmentes termékek levadászása volt. Ez az egyetlen pont, ahol azt mondom, hogy hála az égnek, hogy végre nem kell nagyítóval járni boltba, mert az ember már sikító görcsöt tud kapni attól, hogy mindenben van valamilyen tejszármazék, ha pedig az összetevők között nem szerepel, akkor azért ott áll az a mondat, hogy nyomokban tartalmazhat, vagy tejet feldolgozó üzemben készült. Mit tehet ilyenkor egy olyan anya, aki mindent megpróbál megtenni, hogy nehogy tej keveredjen a gyerek étrendjébe? Hát persze ott kell hagyni már megint a nápolyit, a kakaóport stb. és folytathatjuk a keresgélést. Persze egy idő után rutinos lesz az ember lánya és már egyből kiszúrja az apró betűs részekben a megbúvó kis ellenséget is, és már messziről tudja melyikek azok a termékek, amiket megvenne ugyan, de úgyis vissza kell tenni a polcra. Aztán összeáll a lista, jönnek a megszokott élelmiszerek, amik átmennek a szűrőn és napi rutinná válik a bevásárlás. Időnként átfutjuk a termékeket és örülünk, ha új, tejmentes dolgokat találunk.

Az egyik legjobb dolog, amit felfedeztem, a tejmentes tejszín volt. Sok új lehetőséget adott a sütésben. Tudtam "rendes" tortát sütni és nem vajas krémekkel kínlódni. Bevallom nálam a vajas krémek kisebb kiborulásokhoz vezettek, mert folyton kicsapódott a vaj, akarom mondani a margarin. Már éppen kezdtem feladni, amikor megtaláltam a tejszínt. Persze mindenkinek más az ízlése. Biztos van, akinek nagyon bejön és van akinek kevésbé. Nekem például a gesztenyepüré tejszínnel verzióhoz túl nehéz (igaz ez egy dekor tejszín, eredetileg nem is ilyen fogyasztásra tervezték) és úgy alapjában véve kicsit nehéz tejszín, de gyönyörűen lehet vele dekorálni és jó torta töltelékeket lehet vele készíteni. Szerintem....

Tejmentesen egészségesen

Végül még pár személyes tapasztalat és gondolat. Ahogy az elején is mondtam, ez az egész váltás leginkább ránk, felnőttekre volt nagy hatással. Egy 1 éves gyerek még nem borul ki attól, hogy rizstejet kell innia, egyszerűen ahhoz szokik hozzá. Én viszont az elmúlt 2 évben, amíg nem szerepelt tehéntej az étlapon sokkal egészségesebbnek kezdtem érezni magam. Megoldódtak régóta fennálló emésztési problémáim. Úgy egészében elmondhatom, hogy sokkal jobban érzem magam. A rizstej nem lett a nagy szerelmem, akkor inkább a zabtej, de nem is ez a lényeg, mert ha allergia miatt nem ihatnám meg a tehéntejet, akkor is könnyedén el tudnám fogyasztani, nem okozna akkora törést. 

Ráadásul észrevettem, hogy a rizstejjel készített kelt tészták sokkal omlósabbak, foszlósabbak és nem száradnak úgy ki, mint sima tejjel.


Most viszont visszaköltözik a tej a konyhánkba és szakítunk a tejmentes életmóddal. Szeretném, ha ez nem jelentené azt, hogy a blogomat is lezárom. Bár nem lesz többé cél a teljesen tejmentes ételek készítése, de igyekszem az olyan dolgokat közzétenni, amik nem tartalmaznak tehéntejet! Bízom benne, hogy segítséget nyújtanak az itt található receptek, jó olvasást kívánok mindenkinek!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése